Peluang Usaha Sampingan Rumahan Modal Kecil Terbaru

Tips Jitu Agar Jualan Laris Manis di Instagram

Tips Jualan Laris Manis di Instagram - Di zaman yang serba moden ini, semakin banyak cara yang boleh di lakukan untuk mendapatkan rupiah. Salah satunya dengan menjual atau berniaga jual beli suatu barang atau bahkan jasa baik itu secara langsung mahupun secara online. Dan dengan pesatnya perkembangan teknologi, jualan barangan secara online kini cukup diminati bahkan tidak kalah dengan jualan barangan secara langsung.

Salah satu cara jualan online yang boleh di lakukan ialah dengan memanfaatkan Instagram. Instagram merupakan sebuah aplikasi yang berlatar belakang messenger yang tidak berbeza dengan aplikasi messenger lain semisal BBM, Line, Wechat, Facebook Messenger dan lain sebagainya. Saat ini pengguna Instagram cukup pesat di seluruh dunia dan sudah mencapai angka ratusan juta pengguna dan salah satu pengguna terbesarnya berasal dari Indonesia. Dalam masa satu hari sahaja, terdapat kira-kira 60 juta foto yang di muat naik. Tentu saja jumlah tersebut cukup besar bukan ...

Dahulu Instagram merupakan aplikasi yang awalnya fokus untuk memuat naik fail gambar dan juga video, namun saat ini Instagram sudah lebih berkembang bahkan sudah boleh menjadi lahan jualan yang menjanjikan mengingat fiturnya yang begitu lengkap.

Melihat potensi yang begitu amat meyakinkan, maka berjualan atau promosi barangan di Instagram menjadi mungkin, bahkan mungkin suatu saat anda boleh berjaya dengan berjualan di Instagram ini.

Nah bagi anda yang sudah memulakan jualan di Instagram namun belum mendapatkan hasil yang memuaskan, atau bagi anda yang berminat dan ingin mencuba perniagaan melalui Instagram ini boleh membaca beberapa tips laris manis jualan di Instagram berikut ini, siapa tahu tips di bawah ini berguna di kemudian hari .

Tips Jitu Agar Jualan Laris Manis di Instagram

1. Pilih Produk Yang Paling Menarik dan di Cari
Tidak dapat dinafikan lagi apabila berjualan online harus menghadirkan produk-produk yang menarik dan di cari banyak orang. Ini di karenakan tidak semua jenis produk atau barang sesuai di jual di Instagram. Beberapa contoh produk yang paling sesuai di jual adalah Fashion (Pakaian), Aksesori, Kasut, Handphone, Laptop, Makanan Ringan, Event Hiburan dan lain sebagainya.

2. Tambah Penerangan Produk
Keterangan produk adalah butiran atau catatan dari produk yang anda jual. Ini penting bahkan sangat penting, kerana dengan adanya keterangan calon pelanggan boleh mengetahui keadaan barang yang akan mereka beli. Usahakan memberikan keterangan sesuai dengan kenyataan yang ada, jangan sampai menambah-nambah demi mengaut keuntungan. Kerana jualan online itu di perlukan kejujuran apabila ingin cepat menghasilkan. Misalnya saja anda menjual produk berupa jaket, maka anda perlu memberikan deskirpsi mulai dari saiz, jenis kain, ketersediaan barang, berkualiti dan yang pasti harga pastinya.

3. Buat Video dan Gambar Yang Menarik
Banyak penjual online yang tidak menghiraukan berkualiti dari video atau foto yang di paparkan. Dimana kebanyakan foto yang di paparkan cukup sedikit, iaitu kira-kira 1 gambar sahaja, padahal semakin banyak foto semakin baik, paling tidak 3-5 foto agar calon pembeli boleh melihat lebih detail foto tersebut. Selain itu usahakan foto yang di paparkan mempunyai gambar dengan kualiti piksel yang bagus, agar saat di perbesar tidak pecah.

Anda boleh memanfaatkan aplikasi Instagram untuk mengedit foto, kerana pada aplikasi ini sudah di sediakan tool untuk mengedit foto, ini di karenakan Instagram merupakan aplikasi yang fokus dengan gambar dan juga video. Untuk video sendiri sepertinya tidak semudah membuat foto, apalagi jika produk yang di jual banyak. Membuat video di setiap produk yang di jual tentu saja menghabiskan banyak masa dan tenaga.

4. Posting Secara Berkala
Dalam menjual barangan secara online khususnya melalui media sosial seperti Instagram ini, lebih baik menghantar atau membangkitkan perasaan foto secara berkala. Ini di karenakan jika kita menghantar foto dalam jumlah yang banyak, maka hal tersebut boleh membuat calon pembeli bingung. Anda boleh menghantar foto secara berkala, misalnya tiap 6 jam sekali atau sekurang-kurangnya setiap hari mesti ada gambar produk yang anda posting.

Selain itu jangan sampai anda jarang posting, kerana hal tersebut boleh membuat follower anda hilang entah kemana. Melihat hal tersebut anda harus benar-benar memperhatikan hal ini.

5. Buat Laman Resminya Juga!
Laman web rasmi atau laman web rasmi juga salah satu perkara yang semakin menguatkan kepercayaan pelanggan kepada anda. Kerana dengan memiliki website rasmi, calon pembeli boleh melihat-lihat secara langsung produk di website tersebut. Dengan paparan website yang fresh dan dipercayai, akan banyak orang yang membeli produk anda.

6. Perbanyak Jumlah Likes dan Follower
Salah stau unsur yang paling penting dan tidak boleh di lewatkan ialah jumlah likes dan follower, kerana semakin banyak likes itu menandakan apabila produk anda di sukai ramai orang. Selain itu dengan semakin banyaknya follower, produk anda akan banyak di lihat orang lain.

Memang mencari follower sendiri bukanlah perkara yang mudah di Instagram ini, caranya anda harus menfollow terlebih dahulu calon pembeli, agar nantinya mereka balik menfollow anda. Selain itu anda juga boleh memanfaatkan media sosial lain semisal Twitter dan juga Facebook.

Itulah 6 tips simpel yang mungkin boleh di cuba bagi anda yang ingin berjaya berjualan di Instagram. Selain 6 tips di atas tentu saja masih banyak tips lain yang boleh anda cuba, sila di cari sendiri. Cukup sekian yang dapat seribupeluang bahagikan dan semoga bermanfaat artikel Tips Jitu Berjualan di Instagram.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Tips Jitu Agar Jualan Laris Manis di Instagram